Een verhuizing bestaat niet alleen uit het inpakken van spullen, het regelen van een verhuisbedrijf en het verhuizen zelf. Er komen ook administratieve taken bij kijken die je niet over het hoofd mag zien. Een belangrijk onderdeel van het verhuisproces is het doorgeven van de adreswijziging aan diverse instanties. Maar welke instanties krijgen automatisch bericht bij een verhuizing? En welke bedrijven en organisaties moet je zelf inlichten? Hieronder geven we een handig overzicht met instanties die automatisch bericht ontvangen bij een verhuizing en wat je zelf nog moet regelen.
Doorgeven aan de gemeente
Wanneer je gaat verhuizen, is het belangrijk dat je dit doorgeeft aan de gemeente. Verhuis je naar een andere gemeente? Bijvoorbeeld van Rotterdam naar Amsterdam? Dan schrijf je je in bij de nieuwe gemeente Amsterdam. Je hoeft je niet uit te schrijven bij de oude gemeente; dit wordt automatisch voor je gedaan. Blijf je in dezelfde gemeente wonen? Dan hoef je alleen je adres te wijzigen.
Wanneer je je verhuizing doorgeeft aan de gemeente wordt dit vervolgens automatisch doorgegeven aan een aantal belangrijke instanties. Op deze manier hebben overheidsinstanties en andere organisaties altijd toegang tot de juiste en actuele informatie.
Instanties die automatisch bericht krijgen bij een verhuizing
Als je je nieuwe adres hebt doorgegeven bij de gemeente, krijgen de volgende instanties automatisch bericht.
- Belastingdienst
- Zorgverzekeraar
- Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO)
- Pensioenfondsen
- RDW (Dienst Wegverkeer)
- Politie
- Brandweer
- Ziekenhuizen
De bovenstaande instanties hoef je dus zelf niet op de hoogte te stellen van jouw verhuizing. Vraag je je af hoe lang het duurt voordat de adreswijziging is doorgegeven? Dit kan enkele dagen tot weken duren. Het kan dus nog wel voorkomen dat er post op het oude adres wordt bezorgd.
Wat je zelf nog moet regelen
Er worden dus al een aantal administratieve taken voor je geregeld, maar je zult ook een aantal instanties en bedrijven zelf moeten inlichten. Zo weet je zeker dat iedereen op de hoogte is van jouw verhuizing en dat je geen belangrijke post misloopt.
Deze instanties moet je zelf inlichten:
- Bank
- Verzekeringen
- Abonnementen
- Werkgever
- School
- Telefonie- en internetprovider
- Huisarts
- Tandarts
- Kamer van Koophandel
- Sportschool
- Vrienden en familie
Verhuizing doorgeven via de post
Zoals je hebt kunnen lezen, zijn er een hoop verschillende instanties waar je je verhuizing aan door moet geven. Sommige instanties krijgen een automatisch bericht, maar anderen niet. Wist je dat je dit ook kunt doen via een post verhuisservice? Deze geeft je nieuwe adres in één keer door aan alle belangrijke organisaties. Bovendien kies je zelf aan welke instanties je adres wordt doorgegeven.
Wil je zeker weten dat je geen belangrijke post mist? Want ook al denk je dat je de verhuizing aan iedereen hebt doorgegeven, het gebeurt nog vaak dat er post op het oude adres wordt bezorgd. Via PostNL kun je je post laten doorsturen naar je nieuwe adres.